.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وعده‏های عمرانی و كانديداهای مجلس هشتم
اگر كانديداهای مجلس قولی به مردم بدهند كه از حيطه اختيارشان دور باشد دو حالت متصور می‌شود حالت اول انجام آن وعده با اقدامات غير قانوني مثل فشار بر...
وعده‏های عمرانی و كانديداهای مجلس هشتم

قانون اساسي وظايف نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را كه شامل قانونگذاري و نظارت مي‌باشد در بيست و چهار اصل مشخص كرده است. تخصيص اين تعداد اصول از قانون اساسي به وظايف و كاركرد مجلس شوراي اسلامي نشان دهنده اهميت جايگاه اين نهاد در سرنوشت كشور و مردم مي باشد.


با توجه به اهميت جايگاه مجلس شوراي اسلامي، همواره آسيب‌هايي متوجه اين نهاد مي‌باشد كه بايد ضمن معرفي آنها، راههاي مناسب جهت رفع آن را معرفي نمود. يكي از اين آسيبها، دادن وعده‌هاي غير عملي و خارج از حيطه وظايف نمايندگي توسط كانديداهاي مجلس است.

اين دغدغه آنقدر حائز اهميت بوده كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در يكي از سخنراني هایشان، نامزدهاي انتخابات مجلس را از دادن وعده‌هاي عمراني منع كردند و فرمودند : در شناخت نامزدها، نبايد تبليغات رنگين و متنوع و يا وعده‌هاي بزرگ و غير عملي عمران و آباداني را ملاك قرار داد؛ چراكه اين‌گونه كارها وظيفه دولت است و وظيفه نماينده مجلس شناخت و تصويب قوانين مورد نياز و مشخص كردن مسير حركت قواي مجريه و قضاييه است.

در اين يادداشت سعي خواهم كرد دلايل پيدايش اين آسيب، اثرات و راه حل هاي عبور از آن را مطرح نمايم.

عوامل بكارگيري اين روش توسط كانديداها

برخي از عوامل زير در سوق يافتن كانديداهاي مجلس و احزاب به سمت دادن وعده‌هاي عمراني متصور است:

- آگاهي نداشتن از وظايف نمايندگان : توده مردم از وظايف قانوني نمايندگان مجلس آن طور كه بايد كم اطلاع و يا بي اطلاعند.
- نهادينه نشدن احزاب : در ايران احزاب فصلي بوجود مي‌آيند و ريشه‌دار نيستند و شخص محوري بر برنامه محوري غلبه مي‌كند.
- نواقص قانون انتخابات : اين قانون در بخش برخورد با تخلفات شكلي نسبتا مناسب بوده اما در برخورد با تخلفات محتوايي تبليغات انتخاباتي قانون مدوني وجود ندارد.
- مشكلات سيستم اداري : مشكلات مردم در برخي از دستگاهها به كندي حل و فصل مي شود و اين تصور ايجاد مي شود كه مي‌توانند به وعده‌هاي كانديداها اعتماد كنند.

اثرات وعده هاي دروغين

اگر كانديداهاي مجلس قولي به مردم بدهند كه از حيطه اختيارشان دور باشد دو حالت متصور مي‌شود حالت اول انجام آن وعده با اقدامات غير قانوني مثل فشار بر دستگاهها و ... است كه در آن صورت قانون شكني و .... را ترويج مي‌دهد.

حالت دوم عدم توانايي در تحقق آن وعده است كه در اين صورت در جريان انتخابات تاثير منفي خواهد داشت. كاهش مشاركت در انتخابات و تلقين ناكارآمدي حداقل اثرات منفي اين گونه وعده‌ها است.

راههاي برون رفت از اين دغدغه

1- رفع نواقص اطلاع رساني

افزايش آگاهي مردم كمك قابل توجه‌اي به اتخاذ تصميم درست و جلوگيري از وعده‌هاي غير واقعي مي‌باشد. رسانه‌هاي مكتوب و الكترونيك بايد با اطلاع رساني صحيح به اطلاعات مردم بيفزايند. در اين بين رسانه ملي نقش جدي تري دارد و بايد از طريق فعال كردن شبكه‌هاي سراسري و استاني با نوآوري و خلاقيت به اطلاع رساني و فرهنگ سازي بپردازند . آگاهي بخشي صحيح عامل بسيار موثري در برطرف شدن مشكل طرح شده مي‌باشد.

2- رفع نواقص قانوني

در گذشته قانون انتخابات داراي نواقصي بود كه قسمت عمده‌اي از آن رفع شده است اما همانطور كه در بالا اشاره شد در بخش برخورد با تخلفات محتوايي تبليغات انتخاباتي قانون مدوني ندارد. اميدواريم نمايندگان مجلس هشتم با تمهيداتي كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در برابر برنامه هايي كه ارائه مي كنند پاسخگو نمايد.

رضا تیموری


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.